​Estrenes de les modalitats, classe magistral i homenatge a Civit


El segon dia del FIC-CAT 2019 va començar amb la projecció dels curtmetratges presentats al concurs Jove 48 Hores. Al Teatre del Casino Municipal es van poder visualitzar un total de 19 treballs que van ser presentats pels seus realitzadors i realitzadores.

Amb l'objectiu d'incentivar les persones vinculades o aficionades a la creació audiovisual i possibilitar unes creacions espontànies i originals, el FIC-CAT ofereix la modalitat Jove 48 Hores en la que realitzadors i realitzadores menors de 35 anys han de gravar i editar un curtmetratge en un termini màxim de 48 hores, en català i sota una premissa.

Els treballs projectats varen ser '10 hores de conversa', de Júlia Latorre; 'Aquí i ara', d’Aida Hierro, Ferran Guillén i Antonio Villodres; 'DCL', d’Anabel Fernández i Miquel Ferré; 'Els colors de la música', d'Andrea Casanueva, Laia Martín i Sandra Serra; 'Faldilles', d’Ada Carreras, Xènia Cardiel, Judit Matas i Candela Parés; 'Gènesi', de Marina Albareda; 'Imatges del passat', de David Murga; 'Immòbil', de Carlos Ruiz; Kêl Fungi, d’Eduard Blanch; L’estrany, de Marc Cuscó; 'La venjança', d’Eva Bargalló; 'Memòries oblidades', de Sara Cabello; Negra, de Heidi Ramírez; 'Pensa abans d’actuar', de Jana Doy; 'Persèfone', de Raquel Blanes; 'Querencia', de Marina Fuentes i Elsa Merino; 'RGlove', de Pau Puebla; 'Sento', de Mar Gómez i Giselle Esparza; i 'Voler és poder', de Carol Lacalle i Laia Budó.

A continuació, al mateix Teatre del Casino Municipal, va tenir lloc la presentació i projecció de la modalitat Videoclips. Els videoclips presentats en aquesta 12a edició del FIC-CAT van ser: 'Aigua' (Cesk Freixas), d’Albert Masferrer i Carles Gómez; 'Cal celebrar les desgràcies' (Pol Fuentes), de Pol Fuentes; 'La collita' (Mazoni), de Joanic Geniüt; 'La força de l'Ebre' (Pepet i Marieta), de Mario Pons; 'M'ha passat a mi' (Ju), de DaVid Conill; 'Roba estesa' (Guillem Roma), de Guillem Roma; 'Sense likes' (Desert), de Jordi Castells i Aitor Garay; 'Superpoders' (Andrea Mir), de Marc Anisi i Carlos Guil; 'Torno a ser jo' (Oques Grasses), de David Victori i Elias M. Félix; 'In the night' (Oques Grasses), de David Victori i Elias M. Félix; i 'Vida' (Smoking Souls), de Pau Berga.

A les 12 del migdia, al Casal Municipal 'Les Monges', Josep Maria Civit va realitzar una classe magistral sobre la direcció de fotografia. Civit, director de fotografia català conegut per la seva participació en pel·lícules com La cara oculta (2011), Incerta glòria (2017) o El rey de La Habana (2015), va mostrar tot el procés de preparació i filmació d'Incerta glòria, la pel·lícula amb què va guanyar el Premi Gaudí a la millor direcció de fotografia.

La classe magistral va comptar amb la mirada atenta de professionals del sector, estudiants i persones interessades en el món cinematogràfic. En acabar, es va realitzar un aperitiu d’especialitats per gentilesa del Forn Queralt, cervesa Estrella Damm i vermut Iris dels Cellers De Muller de Reus.

La Selecció Oficial de Documentals es va estrenar a dos quarts d'una, al Teatre del Casino Municipal, amb la producció de Bluverd Comunicació i Terra Enllà 'A les fosques. La memòria de la Tortosa bombardejada', d’Andreu Caralt i Oriol Gracià. Els dos realitzadors van passar per la catifa vermella del FIC-CAT i van presentar el documental.

'A les fosques. La memòria de la Tortosa bombardejada' se situa entre 1937 i 1938, en plena guerra civil, quan Tortosa va patir vuitanta atacs aeris de l’aviació feixista italiana que van deixar anar 2.936 bombes amb 206 tones de metralla. El pitjor dia, el 15 d'abril de 1938, la ciutat va patir 13 atacs. Vuitanta anys després, el documental recull el testimoni d’aquelles persones que van viure l’atac.

La tarda va començar amb l'estrena de la Selecció Oficial de Curtmetratges. En la primera sessió conjunta es va projectar 'Hostal Orión' de Jaume Carrió, 'La gàbia de les orenetes' de DaVid Conill, 'Cendra' de Tariq Porter, i 'Tàndem' d’Alba Salmerón. Abans, van passar per la catifa vermella els directors, directores i equips de producció de les obres i van presentar-les.

A continuació va tenir lloc l'estrena de la Selecció Oficial de Llargmetratges amb la presentació i projecció de la producció de La Xarxa de Comunicació Local i Massa d'Or Produccions 'La vida sense la Sara Amat', de Laura Jou. Per la catifa vermella del FIC-CAT van passar-hi la directora Laura Jou, els actors protagonistes Maria Morera i Biel Rossell, la directora de fotografia Gris Jordana, la productora Isona Passola i el conseller delegat de la XAL Francesc Pena.

'La vida sense la Sara Amat' ens porta a un poblet de l’interior de Catalunya, a principis dels anys 80. El Pep, de 13 anys, està completament enamorat d'una noia de la colla del poble dels seus avis, la Sara Amat. Una nit d'estiu la Sara desapareix sense deixar cap rastre. Al cap d'unes hores, el Pep se la troba amagada a la seva habitació.

La projecció va acabar amb una llarga ovació als dos actors protagonistes per part del públic assistent, que omplia de gom a gom la platea del cinema.

La segona jornada del Festival va finalitzar amb el lliurament del Premi Honorífic FIC-CAT 2019 a Josep Maria Civit i la posterior projecció d''Angoixa'. Civit és un dels directors de fotografia català de més projecció internacional. Al llarg de la seva llarga carrera cinematogràfica, ha treballat amb directors coneguts com Monte Hellmann, Bigas Luna, Agustí Villaronga, Paul Leduc, Jaime Camino o Brian de Palma, entre d'altres, i s’ha mogut per Estats Units, Mèxic, Colòmbia, Regne Unit, França o els Emirats Àrabs. Entre els múltiples premis i reconeixements que ha rebut, s’hi troben dos Premis Gaudí a la Millor Fotografia per El Rey de la Habana i Incerta glòria, ambdues pel·lícules dirigides per Agustí Villaronga.

A continuació, va tenir lloc l'espai Retrospectiva, una novetat en aquesta edició. L’objectiu és fer un recorregut per la història del cinema català i per les produccions, realitzadors i realitzadores que han deixat petjada en la cultura cinematogràfica del nostre país. “Angoixa”, del desaparegut Bigas Luna (1946-2013), una producció de Luna Films a al 1987, va ser la primera incursió del realitzador en el cinema de terror. La pel·lícula es va presentar al Festival de Sitges d’aquell mateix any, i va guanyar el premi Goya als millors efectes especials. L'espai Retrospectiva va anar de la mà de Pantalla Sitges i va comptar amb la presència d’Àngel Sala, director del Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya de Sitges.

Més imatges a la galeria de facebook: https://www.facebook.com/pg/festivalficcat/photos/?tab=album&album_id=2525215507513179

Fotos: Jeroni Roca i Inma Martín

#ficcat19 #Premihonorífic #sitges #jove48hores #llargmetratges #curtmetratges #videoclips #documentals

Patrocinadors principals:

Festival Internacional de Cinema en Català

Carrer Mossèn David Pujol, 2

43883 Roda de Berà

info@fic-cat.cat

  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey YouTube Icon
  • Grey Instagram Icon
  • Flickr