Eix temàtic

Des dels inicis, el FIC-CAT dedica cada edició a un eix temàtic diferent, sempre relacionat amb algun àmbit de la indústria cinematogràfica.

La 13a edició està dedicada al muntatge (muntadors i muntadores) i, per aquest motiu, s'atorgarà un premi especial al millor muntatge de totes les produccions de la Selecció Oficial. No obstant això, les obres presentades a concurs seran de temàtica i gènere totalment lliures, sense cap condicionament que no estigui contemplat a les BASES.

 

 

FIC-CAT 2020 especial MUNTATGE

No és estrany que el muntatge, una professió que sovint s'ha definit com “l'art invisible del cinema”, s'intenti explicar a través de metàfores i comparacions; és una feina complicada de definir i difícil d’identificar per part de l'espectador.

Quantes vegades anem al cinema i elogiem l'actuació dels actors, o ens meravellem amb la fotografia de la pel·lícula? La feina del muntador, en canvi, pot passar desapercebuda, tot i el seu enorme impacte en la nostra percepció de la pel·lícula. Per entendre millor en què consisteix el muntatge i el pes que té en el procés cinematogràfic, el FIC-CAT dedica la 13a edició a aquests col·lectiu i a la seva tasca.

 

El muntador o muntadora

El muntatge selecciona i ordena un material enregistrat prèviament amb la idea de crear l'obra audiovisual. Dit així sembla fàcil però tan sols el fet de seleccionar què veurà l'espectador afecta directament al resultat final. En el cinema analògic, aquesta tasca es feia retallant i unint fragments de cel·luloide, i en el digital a través de sistemes informàtics d'edició no lineal, que permeten més flexibilitat i experimentació.


Quan es roda una pel·lícula s'enregistren moltes més hores de les que s'inclouen al metratge final: en aquest procés de selecció, s'han d'escollir les millors preses en termes d'interpretació, de ritme, de continuïtat (anomenada raccord) o de llum i càmera perquè tots els matisos narratius del guió quedin reflectits a la pantalla. I no resulta una tasca senzilla perquè, en moltes ocasions, allò que funciona en una presa no funciona en una altra, i cal valorar què es prioritza de cara al resultat final. En l'àmbit documental, aquesta tasca és encara més extensa, ja que recull un espectre molt ampli de possibilitats i situacions que no sempre s'havien predit en la fase de guió.


Els muntadors i muntadores són els primer espectadors de la pel·lícula, i tot i la implicació de la direcció en la fase del muntatge, són els únics amb la distancia emocional suficient respecte el material rodat per prendre decisions que afavoreixin el conjunt: això, tot sovint, implica sacrificar plans o fins i tot escenes senceres en benefici del ritme i l'efectivitat narrativa. Muntar una pel·lícula és escriure-la de nou: la fase del muntatge qüestiona, prioritza, experimenta i dóna a les pel·lícules la seva forma final. 

Objectius específics de la 13a edició

  • Debatre sobre la figura del muntador/-a com a creador artístic, tècnic i productor. 

  • Aprofundir en els diversos gèneres en què es treballa: ficció, documental, televisió, publicitat i corporatius.

  • Donar a conèixer les fases del procés de muntatge, així com les figures associades (ajudant de muntatge, auxiliar de muntatge...) sovint més invisibles.

  • Analitzar perfils, tasques i dinàmiques de treball en comú de directors/-es, i muntadors/-es.

  • Contribuir a reduir la notable desigualtat de gènere existent en l'àmbit del muntatge, donant visibilitat a destacades muntadores del cinema català i eines per millorar la situació actual.

  • Establir xarxes i vincles entre muntadors/-es principiants i d'altres amb àmplia experiència, així com entre muntadors/-es de sectors diferents.

  • Donar eines i recursos per treballar i aprofundir sobre el muntatge en els centres educatius participants en aquesta o en anteriors edicions.

  • Reconèixer i valorar els muntadors i muntadores més importants de la història del cinema català i recordar les figures fonamentals que ja no són entre nosaltres.

  • Organitzar activitats paral·leles i classes magistrals a l'entorn del muntatge.

  • Retre un homenatge a la muntadora o muntador més important del país, destacant la seva filmografia. Aparaular la presència d'altres muntadors/-es, creadors/-es, directors/-es, especialistes i crítics diversos.

  •  Premiar el millor muntatge de les produccions de la Selecció Oficial.

 

Festival Internacional de Cinema en Català

Carrer Mossèn David Pujol, 2

43883 Roda de Berà

info@fic-cat.cat

  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey YouTube Icon
  • Grey Instagram Icon
  • Flickr