El futur del cinema en català batega fort en un tercer dia de festival ple de talent jove i grans estrenes a la secció de curtmetratges
El futur del cinema en català batega fort en un tercer dia de festival ple de talent jove i grans estrenes a la secció de curtmetratges
El futur del cinema en català batega fort en un tercer dia de festival ple de talent jove i grans estrenes a la secció de curtmetratges
08/06/2026

El tercer dia de la 18a edició del FIC-CAT ha confirmat que el festival és un espai intergeneracional on el cinema esdevé el gran nexe d'unió.


La jornada s'ha iniciat a les onze del matí al Teatre del Casino Municipal amb la celebració de la Matinal Infantil, una cita fixada en el calendari que s'ha omplert d'energia gràcies a la presència dels espectadors més joves. 


La cinquena edició d'aquesta matinal ha arrencat amb la intervenció dels alumnes de l'escola El Cucurull, que han pujat a l'escenari per presentar el seu curtmetratge El Mirall que ens reflexa. Els joves creadors han explicat com van triar el tema principal i han compartit amb el públic un incident inesperat durant el rodatge que els va obligar a fer un canvi d'última hora en el guió.


Seguidament, ha estat el torn dels alumnes de l'escola Salvador Espriu, que han presentat No estem sols, una obra que aborda les relacions d'amistat i el suport mutu a les aules. Entre presentació i presentació, Cris Gambín, codirectora del Festival, ha aprofitat per demanar un fort i merescut aplaudiment per als mestres i la seva tasca pedagògica, posant en relleu el valor del col·lectiu en un moment socialment complicat per la professió.


Escola Cucurull


Escola Salvador Espriu


Després de les peces escolars, els infants han pogut gaudir d'una doble proposta de la mà de SX3, articulada a través dels petits programes El món del Pot Petit: la màquina del temps i Tat: Excursió a Tàrraco. Les rialles i les mirades de fascinació dels nens i nenes han inundat la sala durant unes projeccions que, més enllà de l'entreteniment, han tornat a posar en relleu el gran valor pedagògic de les imatges.


A continuació, la plaça dels Pins ha acollit diversos tallers i manualitats relacionats amb el mon del cinema, els quals han tingut una alta participació. Han sigut a càrrec de Josep Maria Vallès, responsable del Museu del Cinema de Vilallonga del Camp; de l’Associació Ànima Jove d’Altafulla i de l’empresa rodenca Idear


Activitats infantils


Activitats infantils


Activitats infantils


Visualitza la galeria d'imatges de la Matinal infantil aquí.


Tornant al teatre, a dos quarts d'una del migdia ha arribat el torn del Concurs Jove, una convocatòria que aquesta vegada ha demostrat venir amb una força inusitada. El públic ha pogut constatar de primera mà el relleu generacional de la cinematografia catalana a través de propostes d'allò més diverses, fins i tot d'animació.


Concurs Jove


Concurs Jove


Concurs Jove


Visualitza la galeria d'imatges del Concurs Jove aquí.


La tarda ha mantingut el llistó ben alt a partir de les cinc amb el plat fort de la ficció en format breu: l'inici de les projeccions dels curtmetratges de la secció oficial. Per tal de facilitar el visionat d’un catàleg que el Toni i la Cris han qualificat d'“increïblement variat”, l'organització ha dividit les obres en tres blocs horaris que han mogut l'auditori entre el drama, la reflexió social i la comèdia.


La primera tanda s'ha obert amb Goma, de Júlia Francino, que ha pujat a l’escenari per explicar una mica el procés de creació de la peça. Posteriorment hem donat la benvinguda a la Pepita, la protagonista de Bellesa i àvia de la directora, Laia Roca. A continuació s'han projectat Com un pare, de Javier Garriga, i Tal faràs, tal trobaràs, de Mariló Puntí. El bloc ha comptat amb la presència de d’un dels productors de Cap el cel, Rubén Seca, així com de les directores Ariella Jelic i Maya Delagrée, d'El sisè cicle. Aquesta primera part ha tancat amb Dàlia, d'Águeda Sfer, que ha pujat a l’escenari acompanyada del seu coguionista, Tomàs Bayo


El segon bloc ha començat amb la intensitat de Còlera, de Jose Luís Lázaro, i ha continuat amb la intervenció de David Conill, director de Algun dia tots serem jo, que s’ha fet amb l'escenari amb bona part del seu equip per recordar, visiblement emocionat, la seva extensa trajectòria dins del festival. Després de l'assaig El ressò de la mirada de Carles Bover, s'ha viscut un dels moments més tendres de la tarda amb Cementeri d’estiu: la seva directora, Valèria Cuní, ha recordat amb nostàlgia com la seva primera vegada al FIC-CAT va ser, precisament, quan era una nena dins de la categoria escolar, i com el significat del curt ha evolucionat al llarg dels anys. La tanda ha conclòs amb Prou Bé d'Anna Carbonell i Sempre, sempre de Marc Esquirol, un altre habitual del festival. 


L'última part de la secció oficial ha mantingut el nivell amb la projecció d'El Túnel de Montclar, de Daniel Sarramona, que també ha vingut acompanyat per bona part de l'equip tècnic i artístic. Han completat el tancament de la jornada Davi de Júlia González, la reconeguda Ones de Juanjo Giménez, Tu no. de Marta Albert, la delicada Pluja d'estiu de Teo Nicolau, i l'energètica M.A.T. (Molt Alta Tensió), de Joan Alamar


SO Curtmetratges


SO Curtmetratges


SO Curtmetratges


SO Curtmetratges


La importància de la cita s'ha fet evident amb el fet que la sessió ha acollit fins a quatre estrenes mundials, un gest de confiança cap al FIC-CAT que els mateixos directors han remarcat durant el col·loqui.


Visualitza la galeria d'imatges de la Selecció Oficial Curtmetratges aquí.


Comparteix: